ثبت شهر

خدمات ثبت و برندینگ

ثبت علامت تجاری

به تصویری که برای نشان تجاری انتخاب میکنید لوگو یا علامت تجاری گفته میشود.
​​​​​​​ 
صاحبان مشاغل مختلف  همیشه برای محصولات و خدمات خود، نامی را انتخاب میکنند که پس از مطرح شدن، در ذهن مشتریان با آن نام شناخته میشوند.

برای شروع فعالیت تجاری تولیدی و یا خدماتی، ابتدا باید علامت تجاری اختصاصی را انتخاب و ثبت کنید. نام تجاری نامی است که مشتریان با آن نام شما را خواهند شناخت و همین باعث متمایز شدن تجارت شما نسبت به رقبا خود میشود.

در حقیقت هر شرکتی که اقدام به گزینش و ثبت علامت تجاری (لوگو) می کند محصولات خود را متمایز از سایر محصولات مشابه بازار می نماید. تمایزی که به هنگام دیدن یا شنیدن نام آن علامت تجاری می تواند یاد آور خصوصیات و ویژگی های مخصوص آن محصول باشد.
​​​​​​​
ثبت علامت تجاری تنها داشتن یک نام یا یک علامت نیست بلکه معیاری برای شناساندن شما در بازارهای ملی و جهانی است.

ثبت برند تجاری

شرکت هایی در ذهن مردم ثبت شده اند که نام و نمادی انحصاری برای خود ثبت کرده اند و با این عمل خود را از دیگر رقبا متمایز کرده اند.

با ثبت برند (نام تجاری) هویت یک شرکت معرفی میشود و در شناخت خدمات قابل ارائه و محصولات آن نقش قابل توجهی دارد. از این رو برندها به صاحبان تجارت کمک میکنند تا نام محصولات و خدمات آن ها برای همیشه در خاطر مخاطبین باقی بماند.بطور مثال شرکت هایی نظیر تاژ، برف، رویال سفر، نامی نو، هاکوپیان، شیرین عسل و... 

برند(نام تجاری)، یک اسم، تعبیر کلمه یا اسم و یا ترکیبی از اینها که برای شناخته شدن خدمات و کالاهای صاحبان تجارت انتخاب و ثبت میشود و از دیگر رقبا متمایز میشود.

نکته: برند(نام تجاری) ضمانت همیشگی است، که صاحبان تجارت به مشتری جهت ارائه ویژگی ها و خدمات خاص آن را ارائه میدهد. برند ها دارایی های نهفته شرکت ها هستند. که ارزش نهایی محصولات را بالا میبرد.

نکته: گواهینامه ثبت برند در واقع سند معتبری است که برای صاحبان برند برتری هایی را به دنبال دارد.
​​​​​​​

بعد از انتخاب نام تجاری اولین کاری که باید انجام دهید ثبت برند(علامت تجاری) شماست. ثبت برند یعنی اینکه شما آن نام تجاری را در سامانه اداره مالکیت معنوی کشور (که متولی ثبت علائم تجاری در ایران است) به ثبت برسانید تا رسمیت یابد و هیچ شخص یا شرکتی نتواند از آن علامت یا نام در حوزه فعالیت شما، استفاده کند.
ثبت برند و علامت تجاری

ثبت شرکت تعاونی​​​​​​​

گام نخست در ثبت برند و لوگو این است که بدانید اصلا این ثبت برند چه مراحلی دارید، مدارک لازم جهت ثبت برند کدامند؟ هزینه ثبت برند چقدر است؟ مدت زمان ثبت برند و علائم تجاری چقدر است؟

با دانستن اینهاست که تازه تصمیم می گیرید اصلا برند ثبت کنید یا نه، شاید اصلا مدارک لازم برای ثبت را در اختیار نداشته باشید.
​​​​​​​
ما در موسسه ثبت شهر، علاوه بر مشاوره قبل از اقدام به ثبت برند و لوگو، نکات لازم در مورد انتخاب برند یا طراحی لوگو و علامت تجاری را نیز یاد آور می شویم تا در کنار داشتن برندی خلاقانه و جذاب کسب و کار بی نظیری را رقم بزنید.​​​​​​​

ثبت برند و لوگو

مراحل ثبت برند

در 10 مورد تمامی مراحل ثبت برند را برای شما توضیح داده ایم:

1. نام برند را انتخاب کنید
جذابترین مرحله همین انتخاب نام و علامت است. در صورتی که با یک نام در حال فعالیت هستید و قصد دارید همان را ثبت کنید باید به مراحله دوم بروید.
اما در صورتی که هنوز نام تجاری خود را انتخاب نکرده اید باید به دو نکته توجه کنید:
  • این نام نباید قبلا ثبت شده باشد
  • قابلیت ثبت داشته باشد. یعنی جزو نام هایی که قابلیت ثبت ندارند، نباشد. در ادامه این دسته از نام ها را ذکر کرده ایم.
2. استعلام نام قبل از ثبت
بعد از انتخاب نام برند، شاید از نظر خودتان برندی که برای شرکت یا واحد صنعتی، تولیدی یا خدماتی خود در نظر گرفته اید برند تک و منحصر به فردی باشد و تا به حال مشابه به آن را ندیده باشید؛ اما شما نمی توانید این ادعا را داشته باشید که تمام برندهای ثبت شده در حوزه فعالیت خود را جهت مشابهت با برند خودتان، بررسی و به این نتیجه رسیده اید که نام که انتخاب کرده اید تک است.

با استعلام برند قبل از ثبت در وب سایت ما، می توانید به راحتی و بدون صرف زمان یا هزینه، از وجود یا عدم وجود مشابهت در برند پیشنهادی خود با سایر برندهای ثبت شده تا به حال اطمینان حاصل کنید.

اگر قبل از اقدام در سامانه، از نام انتخابی خود استعلام نگیرید ممکن است پس از صرف زمان و هزینه ای که برای انجام مراحل بعدی می کنید با اخطار رد برند متوجه مشابهت در آن شوید که در این صورت هم وقت و هم انرژی و هزینه خود را به هدر داده اید.

توجه داشته باشید اگر در طبقه ای که قصد ثبت برند در آن را دارید برندهای مشابهی پیش از این ثبت شده باشند برند پیشنهادی شما رد خواهد شد.

این عدم تشابه را پیش از اقدام به ثبت را به صورت آنلاین می توانید در وب سایت ما استعلام نمایید. استعلام برند قبل از ثبت درصد موفقیت شما در ثبت آن برند را نشان می دهد.
 
کافیست بر روی لینک زیر کلیک کنید و نام برند و حوزه فعالیت خود را وارد کنید، تا نتیجه به شما اعلام شود، به همین راحتی :)
با اطلاع از این موضوع می توانید بدون صرف وقت و هزینه زیاد در صورت وجود تشابه اقدام به تصحیح و ایجاد تغییر در برند پیشنهادی خود نمایید.
استعلام آنلاین از طریق مراجعه به وب سایت موسسه ثبت شهر پیشنهادی است که بدون صرف هزینه اضافی این کار را برای شما تسهیل می کند برای استفاده از سامانه استعلام آنلاین برند قبل از ثبت به هیچ گونه تخصصی نیاز ندارید.
3. آماده کردن مدارک مورد نیاز
در رابطه با مدارک مورد نیاز برای ثبت برند به ادامه همین متن بروید تا به طور مفصل از توضیحات مربوطه برای جمع آوری مدارک مورد نیاز استفاده کنید. اسکن این مدارک باید ابتدا هنگام نام نویسی در سایت اداره مالکیت بارگذاری گردد.
​​​​​​​
فقط بعد از تایید اولیه برند در سایت است که باید نسخه فیزیکی مدارک را تحویل اداره ثبت بدهید و تا قبل از آن نیاز نمی باشد.
4. ثبت اظهارنامه در سایت اداره مالکیت
پس از آماده سازی مدارک لازم در حقیقت آغاز پروسه ثبت برند تجاری از اینجا شروع می شود که وارد وب سایت مالکیت معنوی کشور می شوید. با ورود به بخش ثبت نام باید اقدام به ثبت نام با وارد کردن مشخصات اولیه نمایید.

بعد از نام نویسی اولیه جهت تایید حساب کاربری در سایت اداره مالکیت معنوی، باید با یک برگه که سایت اداره به شما می دهد به یکی از دفترخانه های اسناد رسمی مراجعه و گواهی امضا جهت تایید حساب دریافت نمایید و سپس با بارگذاری آن در سایت، نام کاربری و کلمه عبور دریافت نمایید.

بعد از تایید حساب کاربری، به بخش ثبت اظهارنامه برند مراجعه و در اینجا لازم است برخی مدارک از جمله کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، جواز فعالیت، نمونه برند پیشنهادی در اندازه 6*6 سانتی متر و در صورت ثبت برند لاتین، کارت بازرگانی خود را در سیستم آپلود نمایید.

اظهارنامه شما توسط سه کارشناس اداره به نوبت بررسی می گردد و پیامک تایید آن برای شما ارسال می شود البته در صورتی که تمام مراحل را به صورت کاملا اصولی طی کرده باشید!
​​​​​​​
مدت زمان بررسی پرونده شما به دلیل حجم پرونده های ارسالی حداقل 10 روز و حداکثر 30 روز حدودا طول خواهد کشید.
5. پرداخت هزینه اظهارنامه در سایت
پس از اقدام به تکمیل اظهارنامه، بایستی هزینه مربوطه به ثبت اظهارنامه را نیز پرداخت کنید تا سامانه اظهارنامه شما را ثبت و روند بررسی پرونده شما را آغاز کند. سپس فرمی به شما داده می شود که حاوی اطلاعات کاربری است.
​​​​​​​
با مراجعه مجدد به سامانه مالکیت معنوی می توانید با وارد کردن اطلاعات فرم، نام کاربری و پسورد خود را دریافت کنید. حفظ این اطلاعات جزو ملزومات مراجعات بعدی شما به شمار می آید.
​​​​6. چاپ آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی
پس از بررسی اظهارنامه شما در مدت 10 الی 15 روز، در صورتی که ثبت برند شما بلامانع تشخیص داده شود، درخواست ثبت برند شما به روزنامه رسمی ارسال می شود. در اینجا بایستی هزینه روزنامه رسمی برای آگهی درخواست ثبت برند را بپردازید.

چاپ آگهی مورد نظر در روزنامه رسمی و ارسال آن به آدرس شما ممکن است حدود یک هفته به طول میانجامد.
چاپ آگهی درخواست ثبت برند بدین سبب صورت می گیرد که هر شخص حقیقی یا حقوقی نسبت به ثبت آن اعتراض داشته باشد حقوق مدنی وی اجازه اعتراض به ثبت را می دهد.

در قاون تجارت کشور ما یک ماه بدین منظور فرصت داده می شود. پس از یک ماه در صورتی که هیچ اعتراضی از طرف شخص ثالث صورت نگرفت، شما می توانید اصل مدارک را به اداره ثبت برند به صورت فیزیکی تحویل دهید.

دقت داشته باشید که گفتیم چاپ تقاضای ثبت برند نه چاپ آگهی ثبت برند.

در حقیقت قانون مدنی کشور ما علاوه بر بررسی هایی که کارشناسان اداره مالکیت معنوی کشور و سیستم های استعلام آنلاین برای عدم وجود برند مشابهی پیش از این برند انجام می دهند به افراد حقیقی و حقوقی این حق را داده است که اگر اعتراضی به ثبت برند پیشنهادی دارند و یا فکر می کنند که برند پیشنهادی مشابه برند و علامت تجاری آنهاست می تواند مراتب اعتراض خود را اعلام و درخواست کارشناسی مجدد نمایند.

پس از واریز هزینه مربوط به روزنامه رسمی نوبت اول تقاضای ثبت برند پیشنهادی شما شاید پس از یک هفته به چاپ برسد. طبق قانون زمان 30 روزه ای برای انتظار به اعتراض در نظر گرفته شده است.
​​​​​​​
اگر اعتراضی به صورت رسمی به ثبت برند صورت گرفت که برند پیشنهادی مجددا مورد کارشناسی قرار می گیرد اما اگر در این مدت اعتراضی ثبت نشد، پیغامی مبنی بر ثبت برند بلامانع است دریافت خواهید نمود.
7. مراجعه حضوری به اداره مالکیت
در صورتی که شخصی نسبت به ثبت برند شما اعتراض نداشته باشد، بعد از گذشت 30 روز از چاپ روزنامه رسمی، اظهارنامه ثبت شده  از طرف کارشناسان مورد تایید واقع می شود.
​​​​​​​
این موضوع به صورت پیامکی به اطلاع شما خواهد رسید. پس از دریافت پیامک تایید لازم است به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی کشور مراجعه نمایید و اقدام به تشکیل پرونده کنید. به یاد داشته باشید که بایستی اصل یا کپی برابر اصل شده تمامی مدارکی را که به هنگام ثبت آنلاین اظهارنامه آپلود کرده اید به همراه داشته باشید.​​​​​​​
8. پرداخت حق الثبت برند
بعد از اینکه ثبت برند بلامانع تشخیص داده شد و اصل مدارک یا کپی برابر اصل آن به اداره تحویل داده شد، در سامانه ثبت برند به شما اجازه داده می شود که حق الثبت برند را پرداخت نمایید.

هزینه حق الثبت برند برای یک طبقه به شرح زیر است:

ثبت برند حقیقی 120 هزار تومان + هر طبقه اضافه 10 هزار تومان

ثبت برند حقوقی 240 هزار تومان + هر طبقه اضافه تر 20 هزار تومان

یعنی اگر شما یک برند شخصی را در 3 طبقه ثبت می کنید هزینه حق الثبت آن اینگونه محاسبه می شود.
​​​​​​​
120 هزار تومان ( به ازای یک طبقه پایه ) + 20 هزار تومان ( دو طبقه اضافه تر ) در مجموع 140 هزار تومان برای 3 طبقه
9. پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم
اما چرا روزنامه دوم؟ بعد از طی مراحل بالا و پرداخت حق الثبت برند در سامانه این برند به شما تعلق می گیرد، اما نیاز است این موضوع به اطلاع عموم برسد. پس برای بار دوم به عنوان آگهی رسمی ثبت علامت تجاری در روزنامه رسمی چاپ می شود که این برند در فلان طبقه به نام فلانی ثبت گردید.​​​​​​​
10. تحویل گرفتن گواهی 10 ساله ثبت برند
مرحله نهایی تحویل گرفتن گواهی 10 ساله برند است. پس از چاپ دو روزنامه رسمی، یک نسخه از این دو روزنامه را بایستی به همراه اظهارنامه ثبت برند و نمونه برند 6*6 (10 تصویر در یک صفحه) به اداره مالکیت معنوی ببرید و با ارائه رسید، غول مرحله آخر را شکست و سند برند ثبت شده را تحویل بگیرید.​​​​​​​
لازم به ذکر است، در صورت سپردن کارهای ثبتی-حقوقی خود به "موسسه ثبت شهر" انجام تمامی مراحل از جمله امور اداری، پرداخت هزینه های روزنامه رسمی، حق ثبت و تشکیل پرونده توسط کارشناسان فنی ما انجام میشود.

مدارک ثبت برند

بدلیل اینکه مدارک ثبت برند برای افراد حقیقی با مدارک ثبت برند برای افراد حقوقی متفاوت است، ما در ادامه بصورت مجزا موارد رو در اختیار شما همراهان عزیز قرار دادیم:

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی متقاضی ثبت برند:
  • کپی برابر اصل شده شناسنامه شخص حقیقی
  • کپی برابر اصل شده کارت ملی شخص حقیقی
  • کپی برابر اصل شده کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند پیشنهادی)
  • کپی برابر اصل شده مجوز فعالیت
  • اطلاعاتی از قبیل آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت شخص حقیقی

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی متقاضی ثبت برند:
  • کپی برابر اصل شده شناسنامه تمام افرادی اعم از مدیران، سهامداران یا شرکا که در شرکت مورد نظر حق امضا دارند.
  • کپی برابر اصل شده کارت ملی تمام افرادی اعم از مدیران، سهامداران یا شرکا که در شرکت مورد نظر حق امضا دارند.
  • کپی برابر اصل شده مجوز فعالیت
  • کپی روزنامه رسمی که ثبت شرکت در آن آگهی شده است
  • کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
  • کپی برابر اصل شده کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند پیشنهادی)
  • اطلاعاتی از قبیل آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت افرادی که در شرکت حق امضا دارند.​​​​​​​
در ایران مدت زمان ثبت برند کمتر از دو ماه نمی باشد. در این بازه زمانی اقداماتی مثل بررسی تقاضا توسط کارشناسان، اقدام به تشکیل پرونده حضوری، انتظار برای چاپ روزنامه رسمی و مدت سی روزه اعتراض به ثبت برند، چاپ روزنامه رسمی ثانویه و مراجعه حضوری برای دریافت سند مالکیت برند ثبت شده انجام میشود.

مدت زمان ثبت برند

گواهی ثبت علامت تجاری

مفتخر هستیم که تا به امروز برندهای متعددی با موسسه ما یعنی "ثبت شهر" همکاری داشتند و باعث افتخار ما هست که توانستیم در راه برند سازی شما همران عزیز در کنارتان باشیم.

ثبت برند در ایران

مهم است بدانید داشتن جواز فعالیت برای ثبت علائم تجاری در ایران واجب است و برندی که میخواهید به ثبت برسانید نباید ثبت شده باشد و مالکیت فرد دیگری را داشته باشد. برای جواز، مجوزهای گوناگونی هستند که مورد تایید است.
 
برای مثال ثبت برند شرکتی، در صورتی که موضوع فعالیتتان مرتبط باشد همان اساسنامه مورد تایید است.
 
در صورتی که شخص حقیقی هستید بهتر است برای جواز تاسیس اقدام کنید بدلیل اینکه در کوتاه ترین زمان (حدودا 10 روز) خیلی راحت اخذ میشود. همچنین شما با داشتن جواز تاسیس بدون هیچ دردسری میتوانید برند خود را ثبت کنید.​​​​​​​

چه برندی قابل ثبت نیست؟

در ادامه به ایراداتی که باعث میشوند مجوز ثبت برای یکسری برندها صادر نشود اشاره کردیم:
  1. برندهایی که در آنها از علایم رسمی کشور استفاده شده است همچون نشان جمهوری اسلامی ایران یا آرم هلال احمر و …
  2. برندهایی که پیش از این ثبت شده اند (برای مواجه نشدن با این مشکل استعلام برند قبل از ثبت به صورت حضوری یا آنلاین، توصیه می شود)
  3. برندهایی بر خلاف عفت عمومی یا نظم جامعه
  4. برندهایی که در آنها عباراتی منسوب به ایران همچون انقلاب یا دولت و … وجود داشته باشد
  5. برندهایی که عبارت به کار رفته آنها به صورت کلی یا عمومی باشد مانند پارچه و …

ثبت برند اجباری است؟

در قانون تجارت کشور ثبت برند جز در موردهایی که در زیر به آنها اشاره کردیم هیچ شرکت یا واحد تولیدی، خدماتی و تجاری اجباری نیست:
  1. داروهای مخصوص مورد استفاده پزشکان
  2. نوشیدنی ها و آب های گازدار
  3. محصولات غذایی عرضه شده در بسته بندی یا ظروف مخصوص
  4. ثبت برند لوازم آرایشی که به صورت مستقیم روی پوست استفاده می شوند

ثبت علائم تجاری

​​​مزایا....
  • ثبت علائم تجاری به نوعی حق استفاده از آن را منحصر به شرکت یا واحد خدماتی شما می کند.
مسلما هر شرکتی برای شناخته شدن برند خود چه در سطح ملی و چه در سطح جهانی تلاش زیادی می کند. این تلاش برای شناخته شدن می تواند با روش هایی چون افزایش کیفیت محصول، بالا بردن سطح خدمات، بازاریابی موثر و تبلیغات گسترده میسر شود.

اما در این میان توجه داشته باشید که شرکت های سودجوی بسیاری وجود دارد که با اطلاع یافتن از عدم ثبت علامت تجاری شما ممکن است از محبوبیت آن در بازار برای پیشبرد مقاصد خود استفاده کنند و محصولات خود را به اسم شرکت شما و با استفاده از برندتان در بازار به فروش برسانند.

در این صورت شما حتی در صورت آگاه شدن از این موضوع نیز نمی توانید برای مقابله با آن اقدام قانونی نمایید چرا که زمانی مطابق قانون تجارت کشور استفاده از برندی خاص منحصر به شرکت شماست که با طی روال قانونی آن را به ثبت رسانده باشید. پس برای حفظ محبوبیت برند و محصولات خود ثبت برند را فراموش نکنید.


  • ثبت برند باعث حفظ و تلاش برای بهبود کیفیت محصول می شود.
وقتی برندی به ثبت رسید و طرفداران خاصی را به خود جلب کرد شرکت برای عدم کاهش مشتریان و حتی افزایش روزافزون آنها مجبور به حفظ کیفیت و در بعضی مواقع افزایش کیفیت محصول است.

رضایت مشتری در هر صنفی بزرگترین تبلیغ برای آن محسوب می شود، با تلاش در جهت افزایش کیفیت محصول در حقیقت درصد رضایت مشتریان را بالا برده و از این رو نوعی تبلیغ فرد به فرد ایجاد میکنید؛ تبلیغی که نتیجه آن جز سود کلان برای شرکت چیز دیگری نیست.


  • ثبت برند جهت دریافت وام و تسهیلات مالی برای شرکت مفید است.
با ثبت برند تجاری شرکت اعتباری پیدا می کند که بانکها و موسسات مالی با اطمینان بیشتری وام و تسهیلات مورد تقاضا را به آن اختصاص می دهند. این وام ها می تواند گام مهمی در جهت گسترش سطح فعالیت های شرکت اعم از محصولات یا خدمات آن باشد.

  • با ثبت برند افراد سرمایه گذار اعم از حقیقی یا حقوقی (سایر شرکت ها) تمایل بیشتری برای همکاری با شرکت پیدا می کنند.
سرمایه گذاران مطمئنا در پی سرمایه گذاری در شرکتی هستند که سود سرمایه گذاری در آن بالا باشد. زمانی که شرکت شما برند خود را ثبت نماید شاهد جذب سرمایه گذاران بیشتری برای همکاری و مشارکت در فعالیت آن خواهید بود.

همچنین بیشتر شرکت هایی که قصد اعطای نمایندگی دارند و بدین روش می خواهند تعداد شعبات شرکت خود را افزایش دهند بایستی این مهم را در نظر بگیرند که ثبت برند اولین اولویت آنها در دستیابی به موفقیت و گسترش فعالیت شان است.

مزایای ثبت برند فراوان است و تنها به موارد مذکور محدود نمی شود، این مزایا در بسیاری از منابع ذکر شده و اهمیت این موضوع را خاطرنشان می کند. به عنوان موردی که در این باره نمی توان آن را نادیده گرفت گفته می شود که برند ثبت شده قابلیت نقل و انتقال دارد.

برخی از شرکت ها که مدیران آن تصمیم به انحلال شرکت گرفته باشند در صورتی که برند خود را ثبت نموده اند به هنگام انحلال می توانند آن را به شرکتی دیگر واگذار کنند.

در این باره استقبال از برند شرکت های ورشکسته زیاد نیست اما شرکت هایی که به دلایل دیگر و حتی در اوج معروفیت برند تصمیم به انحلال شرکت می گیرند بسته به محبوبیت برند شان می توانند سود بالایی از واگذاری برند به شرکتی دیگر بدست آورند.

این گفته به معنی محسوب شدن برند به عنوان یک دارای ارزشمند برای شرکت است، دارایی که روز به روز می تواند با تلاش در جهت افزایش کیفیت محصول و خدمات ارزش بیشتر و بیشتری پیدا کند.

ثبت لوگو

​ثبت لوگو در واقع همان ثبت علائم تجاری است با این تفاوت که همراه اسم برند یک لوگو و نشان تجاری نیز هنگام ارسال درخواست، ارسال می شود.

طبقات برند ثبت شده

بدون شک اگر در وادی ثبت علامت تجاری و مسائل مربوط به آن وارد شده باشید بسیار دیده اید که گفته می شود برند پیشنهادی باید در طبقه خاص خود منحصر به فرد باشد. اما منظور از این طبقه و طبقه بندی در ثبت برند چیست؟

منظور از طبقه بندی در ثبت برند و علائم تجاری این است که محصولات و کالاها یا خدمات مختلف در طبقه های خاصی قرار می گیرند و ثبت برند مشابه در آن طبقه است که غیرمجاز می شود.

به عنوان مثال:
طبقه بندی خدمات دسته بندی های گوناگونی مثل خدمات ساختمانی، تعمیرات و نصابی را از خدمات بیمه و امور مالی و پولی مجزا ساخته است.
 
بهتر از بدانید علت آن که برخی افراد در مراجعه به منابع مربوط به طبقه بندی کالاها و خدمات نمیتوانند صنف مورد نظر خود را بیابند این است که هر یک از مواردی که در طبقه خاصی قرار میگیرند خود دارای زیر شاخه هایی هستند که ممکن است فعالیت مورد نظر شما در زیر مجموعه وجود داشته باشد.
طبقه اول شامل مواد شیمیایی صنعتی، آزمایشگاهی و همچنین مواد شیمیایی مورد استفاده در عکاسی، کشاورزی، نگهدارنده های غذایی، چسب های صنعتی، رزین های مصنوعی، مواد مورد استفاده در لحیم کاری و آبکاری، ترکیبات دباغی، مواد اطفای حریق و … است.

وقتی یک شرکت تولید کننده مواد شیمیایی صنعتی برند خاصی را به نام خود به ثبت می رساند دیگر هیچ شرکتی فعال در زمینه موارد مذکور در طبقه اول مجاز به ثبت برند مشابه به آن نیست.
طبقه دوم شامل رنگ ها، لاک ها، روغن ها، مواد ضد زنگ، صمغ های طبیعی، چاپگرها، مواد تثبیت کننده رنگ، ورق های نقاشی و … است.
طبقه سوم بیشتر مواد آرایشی و بهداشتی را شامل می شود.

برندهای دارای چند مالک

در مواردی ممکن است دو یا چند شخص اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی مالک یک برند باشند. در این شرایط لازم است مالکیت برند بصورت درصدی ذکر شود که هریک از افراد حقیقی یا حقوقی مدعی مالکیت برند، چه مقدار در آن سهم دارند.

ثبت علامت

موضوع ثبت علامت و استفاده از آن بر روی انواع محصول به حدی در جامعه جایگاه ویژه ای دارد که برخی افراد استفاده از برند خاصی را نشان از ویژگی ها و خلقیات به خصوص در فرد مصرف کننده می دانند. از این رو همواره برندهایی محبوب بوده اند که اکثریت افراد جامعه آنها را ارزشمند می دانند.

با توجه به مسائل گفته شده شاید بیشتر و بهتر از حساسیتی که در مورد انتخاب و ثبت برند وجود دارد، آگاه شده اید.

آنچه که باعث معروفیت برند شما پس از ثبت خواهد شد نه تنها منحصر به فرد بودن آن بلکه جذابیت، تناسب، قدرت انتقال مفهوم و … آن است.
برندهای شناخته شده در بازار از طرفی سبب ایجاد اطمینان در فرد به هنگام خرید می شوند به گونه ای که فرد احساس ریسک و خطر کمتری می کند چرا که از کیفیت محصولی که خریداری می کند آگاه است.
​​​​​​​
شرکت های نوبنیاد بایستی توجه داشته باشند که اولین قدم در موفقیت آنها حس اعتمادی است که در مصرف کننده ایجاد می کنند و این حس با ثبت برند و نشان تجاری می تواند در سریع ترین زمان ممکن در جامعه هدف ایجاد شود.​​​​​​​

سوالات متداول

✅ از چه راهی میتوانم برند شرکتم را ثبت کنم؟
فقط از طریق سامانه ثبت برند اداره مالکیت معنوی میتوانید برند شرکتتان را ثبت کنید و تا زمان مراجعه نهایی، هیچ نیازی به مراجعه حضوری ندارید زیرا تمام مراحل ثبت آنلاین می باشد.

✅ ثبت برند و علائم تجاری چه هزینه ای دارد؟
با توجه به میزان کالاها و طبقات شغلی، هزینه ثبت برند متفاوت است. اما این هزینه در سال 1400  به طور میانگین حدودا یک میلیون و دویست هزار تومان می باشد. همچنین در شرایطی که شما همراهان عزیز انجام این امور را به "موسسه ثبت شهر" بسپارید، هزینه مشاوره و انجام کارها نیز اضافه میگردد.

✅ ثبت برند و علامت تجاری چقدر زمان میبرد؟
مدت زمان اطمینان از ثبت برند حداقل 45 روز می باشد که شامل 15 روز بررسی اولیه برند در سامانه و 30 روز برای درج آگهی در روزنامه رسمی می باشد.

✅ اعتبار یک برند ثبت شده چقدر است؟
گواهی که پس از ثبت برند به صاحب آن داده می شود دارای ده سال اعتبار می باشد و بعد از گذشت این زمان مالک برند مجدد باید برند ثبت شده را تمدید کند که برای این تمدید 6 ماه فرصت دارد.

مشتریان
افتخار همکاری با شما را داشته ایم :